januari 25, 2007

Gedichtendag

Herman De Coninck,
O ik weet het niet

O, ik weet het niet,
maar besta, wees mooi,
zeg: kijk, een vogel
en leer me de vogel zien
zeg: het leven is een brood
om in te bijten en de appels zien rood
van plezier, en nog, en nog, zeg iets,
leer me huilen, en als ik huil
leer me zeggen: het is niets.


Gino Van Looy,
Geloofsbelijdenis

sommigen geloven

in god
anderen in
niets
ik vind niets

wat weinig
en god teveel
voor een mens
mijn geloofbelijd ik als

ze naakt op
me zit
haar benen om
me heen
zachtjes kreunend
oh mijn
god


En mijn favoriet van vandaag:

Ingmar Heytze,
Voor de liefste onbekende

Wat ben ik blij dat ik je nog niet ken.
Ik dank de sterren en de maan
dat iedereen die komt en gaat
de diepste sporen achterlaat, behalve jij,
dat jij mijn deuren, dicht of open,
steeds voorbijgelopen bent.
Het is maar goed dat je me niet herkent.
Kussen onder straatlantaarns
en samen dwalen door de regen,
wéér veliefd zijn, wéér verliezen,
bijna sterven van verdriet -
dat hoeft nu allemaal nog niet.
Ik ben nog niet aan ons gehecht.
Ik kijk bepaald niet naar je uit.
Neem de tijd, als je dat wilt,
Wacht een maand, een jaar,
de eeuwigheid en één seconde meer -
maar kom, voor ik mijn ogen sluit.

Geen opmerkingen: